در دنیای پر رقابب امروز یکی از مهم ترین دغدغه­ها،  ارتباط مداوم و موثر با مشتریان و مخاطبان است. در گذشته بیشتر ارتباطات به صورت حضوری یا تلفنی صورت می گرفت، در حال حاضر با حضور هر چه بیشتر افراد در دنیای مجازی لزوم تغییر در رسانه ارتباطی بیش از پیش احساس می­شود.
انجام گفتگو به صورت چت دونفره در وب­سایت­ها، پیام­رسان­ها و دیگر مسیرهای گفتگو می­تواند یک شیوه موثر برای ارتباط با مخاطبین در دنیای اینترنت باشد. بر پایی چنین مسیری نیازمند حضور اپراتورهای تمام­وقت پشتیبانی برای پاسخ­دهی به سوالات و درخواست­های کاربران است که به دلیل ایجاد هزینه­های زیاد برای سازمان­های چندان عملی به نظر نمی­رسد.

هوش مصنوعی

از طرف دیگر با پیشرفت­هایی که در سال­های اخیر در حوزه هوش­مصنوعی صورت گرفته است، پردازش زبان (Language Processing)  به سمت فهم زبان(Language Understanding) حرکت کرده است. این به آن معنا است که می­توان از عامل­های هوشمند چت­بات انتظار داشت که به عنوان مخاطبان همیشه­ حاضر وظیفه تعامل با کاربران را بر عهده بگیرند.
روش­های یادگیری ماشین(Machine Learning) و الگوریتم­های مبتنی بر شبکه­های عصبی(Neural Networks) و یادگیری عمیق(Deep Learning) همه از حوزه­هایی هستند که پیشرفت­های جدید در آن­ها منجر به بهبود­های قابل توجه در حوزه فهم زبان طبیعی شده است.
یک چت­بات هوشمند می­تواند با فهم منظور مخاطب و دسترسی به پایگاه دانش پاسخی متناسب با درخواست کاربر را ایجاد نماید. توجه بسیار زیاد شرکت­های بزرگ دنیا به توسعه ارایه و توسعه دستیاران شخصی نظیر دستیار Siri شرکت اپل و Google Assistant شرکت گوگل به دلیل اهمیتی است که برای این حوزه در آینده نزدیک پیش‌بینی می­شود.

کاربردهای چت بات

چت­بات­ها علاوه بر ارایه اطلاعات و پاسخ­گویی به سوالات کاربران می­توانند وظایف بیشتری را نیز در صنایع مختلف نظیر نظیر تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، بانکداری، بیمه، مالی(Fintech)، گردشگری و رسانه بر عهده بگیرد. موارد زیر از جمله آن­هاست:

  • پاسخگویی سوالات متداول مشتریان
  • استفاده به عنوان مشاور و راهنمای مشتریان برای استفاده محصولات
  • دریافت شکایات، پیشنهاد یا گزارش مشکل
  • مشاوره جهت راهنمایی خرید انتخاب محصول یا سرویس مناسب
  • انجام فرایند خرید یا ثبت نام
  • استفاده در دستیار های هوشمند
  • استفاده در پیام­رسان­های مختلف جهت ارتباط راحت تر کاربر با شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • انجام عملیات های مختلف داخل سامانه‌ها

 

چت بات ایوک تاک

در شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان طی چهار سال گذشته در حوزه پردازش زبان طبیعی  (NLP)در زبان فارسی محصولات و ابزارهای مختلفی توسعه داده شده است. در سال 1397 با توجه به افزایش نیاز و کاربرد برای چت­بات­ها کار در این حوزه با توسعه ابزارهای فهم زبان فارسی اغاز شد. این تلاش­ها منجر به توسعه محصول ایوک­تاک به عنوان یک موتور ایجاد چت­بات در حوزه زبان فارسی شد.
نام این محصول ایوک­تاک IvakTalk  می­باشد که در فارسی میانه به معنی یکتا و یگانه است. ایوک­تاک بستری فراهم می­سازد تا سازمان­ها و شرکت­ها بتوانند در کمترین زمان ممکن چت­بات­های خاص منظوره با دقت بالا برای کاربردهای خود طراحی، اجرا و تست کنند.  سوالاتی که طی طراحی در این سامانه تعریف می­شوند با استفاده از پایگاه دانش ایوک­تاک غنی­تر شده و یک مدل آماده بر اساس الگوریتم­های یادگیری ماشین برای چت­بات آموزش داده می­شود.

مدل مفهومی ایوک تاک

مزیت های ایوک تاک:

  • استفاده از الگوریتم های پردازش متن
  • پاسخگویی سریع
  • قابلیت پیاده سازی رفتار انسان‌گونه برای دادن حس بهتر به مخاطب
  • توانایی یادگیری بسیار بالا
  • دقت بالا در پاسخ به سوالات
  • استفاده از گفتار به جای نوشتن پیام با قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار و بالعکس
  • قابلیت یکپارچه سازی با سامانه های اینترانت داخل سازمان و شرکت ها